')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Skinak_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://k3t.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

sharj

شنبه 09 تیر 1403

میگرن و درمانش

درباره ما
برترین،جالب ترین
به نام خدا به برترین جالب ترین خوش آمدید. برای بهره گیری از امکانات بشتر در سایت عضو بشوید
امکانات جانبی
تبلیغات

جستجوگر پیشرفته سایت



جستجو



Google




در اين وبلاگ

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
2 1263 k3t_admin
0 579 peel
0 2847 k3t_admin
6 1487 k3t_admin
0 753 k3t_admin
0 1921 k3t_admin
3 1143 k3t_admin

 

میگرن

 

1- میگرن چیست؟

میگرن یک کلمه فرانسوی می‌باشد که از کلمه ی "همی گرن" یا "همی گرانیای" یونانی اقتباس شده است که یک حالتی از سردرد می‌باشد که در این نوع سردرد معمولاً یک نیمه ی سر گرفتار می‌باشد، ضربان دار است و معمولاً از قسمت پیشانی و گیجگاهی شروع می‌شود.

2- میگرن در چه افرادی بیشتر دیده می‌شود؟

شیوع سردرد(میگرن) 4 الی 6 درصد در افراد مذکر و 13 الی 17 درصد در افراد مونث جامعه می‌باشد. به عبارت دقیق‌تر در زنان امکان ابتلا به این بیماری نسبت به مردان بیشتر است. طبق آمارهای موجود دخالت مسایل ارثی و ژنتیکی در 60 الی 70 درصد این بیماران مشهود است. انتقال ژنتیکی این بیماری عمدتاً به صورت اتوزومال غالب و گاهی هم به صورت اتوزومال مغلوب می‌باشد.

سنینی که برای این بیماری در نظر می‌گیرند اساساً سنین قبل از بلوغ است. گاهی اوقات در کودکی و نهایتاً در سنین بعد از 50 سالگی (شروع یائسگی) هم ایجاد می‌شود.

3- علایم میگرن کدام است؟

این بیماری می‌تواند به صورت‌های مختلف خود را نشان دهد. علایم عصبی به‌صورت تاری دید و توهمات بینایی، گاهی اوقات کوری کامل و گذرا و در مواردی سایر علایم مانند اضطراب، تپش قلب، تعریق، بی‌اشتهایی و گاهی افزایش اشتها هم می‌تواند باشد.

این بیماری معمولاً یک نیمه ی سر را گرفتار می‌کند، ولی گاهی کل سر را نیز درگیر می‌کند. مدت حمله 2 تا 8 ساعت می‌باشد و در بعضی موارد تا 24 ساعت هم ممکن است طول بکشد (نوعی میگرن که استاتوس میگرن نام دارد 2 تا 3 روز طول می‌کشد).

بیماری بدین‌گونه اتفاق می‌افتد که قبل از سردرد، فرد ابتلا علایم قبل از سردرد مانند تهوع، استفراغ ، اشک ریزش، سرخی ملتحمه، پرخونی، ترشحات بینی را احساس می‌کند و سپس سردرد شروع می‌شود. میگرن به فواصل نسبتاً منظم یک تا دو هفته‌ای شروع می‌شود. ما بین این فواصل، بیماری خوش‌خیم می‌باشد. در اضطراب‌ها و استرس‌ها این موارد افزایش و در حین آرامش و خواب و استراحت کم می‌شود، ولی کاملاً از بین نمی‌رود.

 

بیشتر افرادی که میگرن دارند، افرادی هستند که از نظر طب سنتی، افرادی سرد مزاج می‌باشند و این افراد، بیمارانی هستند که زود عصبی می‌شوند و به واسطه این عصبانیت، تغییراتی در طبع آنها ایجاد می‌شود که موجب سردرد خواهد شد.

4- درمان بیماری میگرن چگونه می‌باشد؟

چنان که پزشک مربوطه بعد از انجام آزمایشات مختلف و MRI و سی تی اسکن در موارد لزوم، به این نتیجه رسید که فرد دچار میگرن می‌باشد، درمان در مراحل اول با استفاده از تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (NSAIDS)، آسپرین و استامینوفن کدئین شروع می‌شود. از داروهای ارگوتامین (ERGOTAMINE) و دهیدروارگوتامین (D-HYDROERGOTAMINE) هم استفاده می‌شود و در مواردی بتابلاکرها مانند پروپرانولول هم تجویز می‌گردد. در بچه‌هایی که میگرن مقاوم دارند از فنی تویین استفاده می‌شود.

5- آیا طب سنتی در درمان این بیماری موثر می‌باشد؟

در طب سنتی برای تمام سردردها از جمله میگرن درمان مناسبی وجود دارد و با استفاده از این روش تاکنون به نتایج مطلوب و قابل قبولی رسیده‌ایم که در بسیاری از موارد موفقیت آن از دیگر راه‌های درمانی بهتر بوده است. طب سنتی معتقد است که سردردها به 28 نوع مختلف تقسیم می‌شوند که میگرن یکی از این انواع می‌باشد.

به‌طور کلی سردرد در طب سنتی تعریف شده می‌باشد و یکی از این سردردها با میگرن مطابق می‌باشد. بیشتر افرادی که میگرن دارند، افرادی هستند که از نظر طب سنتی، افرادی سرد مزاج می‌باشند و این افراد، بیمارانی هستند که زود عصبی می‌شوند و به واسطه این عصبانیت، تغییراتی در طبع آنها ایجاد می‌شود که موجب سردرد خواهد شد. ما معتقدیم که این سردردها می‌تواند ناشی از سمومی باشد که در بدن این افراد وجود دارد. به عبارتی یکی از علل مهم میگرن سمومی است که به طور کامل و خوب از بدن این افراد دفع نمی‌شود. در این افراد معمولاً روده‌ها خوب کار نمی‌کنند و اکثراً دچار یبوست هستند. ما در طب سنتی در این گونه افراد مشکل یبوست را با دید جدی‌تری بررسی کرده و به درمان سریع آن اقدام می‌کنیم.

6- راه درمان میگرن در طب سنتی به چه شکل می‌باشد؟

برای درمان این افراد ابتدا، سیستم گوارش این افراد را درمان می‌کنیم و سپس طبع این افراد (چون سرد مزاج می‌باشند) را تغییر می‌دهیم و طبع آن‌ها را گرم‌تر می‌کنیم.

متعاقب آن برای دفع سموم هم از طریق سیستم گوارش و هم از طریق حجامت اقدام می‌کنیم. تاکنون ثابت کرده‌ایم که روش حجامت در درمان بیماری میگرن یکی از بهترین راه‌های درمانی می‌باشد.

دکتر محمدعلی گوارا- پزشک عمومی
 
 
 
 میگرن و علائم آن
 

میگرن سردرد عروقی است كه در اثر انقباض شدید رگ های خونی مغز عارض می شود. 

میگرن  با دو نوع میگرن معمولی و كلاسیك شناخته می شود. میگرن معمولاً به آرامی رخ می دهد و با دردهای تپنده ممكن است مدت 2 تا 72 ساعت به طول بیانجامد. درد بسیار شدید و اغلب در شقیقه یا پشت یك گوش متمركز است كه متناوباً از پشت سر شروع و به یك قسمت كامل سر پخش شود. میگرن معمولی با تهوع، استفراغ، تاری یا اختلال در دید، سوزش و بی حسی در دست ها و پاها همراه بوده و ممكن است تا 18 ساعت ادامه یابد.

 

درد میگرن در كودكان ممكن است به صورت سردرد ظاهر نشود و باعلائمی چون قولنج یا گاز معده، دردهای شكمی دوره ای، استفراغ و گیجی همراه باشد.

میگرن كلاسیك شبیه میگرن معمولی است با علائم شدیدتر كه می تواند شامل اختلال در گفتار، ضعف و ناراحتی در بینایی مانند ستارگان درخشان یا جرقه زدن در چشم احساس شود و یا اشكال هندسی كه از جلو چشم می گذرند.

شایع ترین علائم در میگرن كلاسیك، اختلال در دید است و ممكن است از چند ثانیه تا چند ساعت ادامه یابد و سپس ناپدید شود. میگرن ممكن است برای هر فرد یك بار در هفته و یك یا دو بار در سال اتفاق بیفتد و اغلب به صورت مورثی به افراد دیگر انتقال می یابد.

مهمترین عامل بروز میگرن در زنان ممكن است تغییر یا نوسان در میزان هورمون استروژن باشد كه عموماً در سیكل عادات ماهانه، وقتی مقدار آن پایین می آید سردرد شروع می شود. میگرن معمولاً بین سنین 20 تا 30 سال اتفاق می افتد كه به مرور زمان و با بالا رفتن سن بهبود می یابد.

 

 

كودكان نیز دچار میگرن می شوند با این تفاوت كه در آنها درد كانون مشخصی ندارد و پخش می شود. میگرن در كودكان ممكن است به صورت سردرد ظاهر نشود و با علائمی چون قولنج یا گاز معده، دردهای شكمی دوره ای، استفراغ و گیجی همراه باشد.

عوامل متعددی در بروز میگرن در افراد مستعد دخیل هستند از جمله: 

آلرژی  ها، یبوست، استرس ، اختلال كاركرد كبد، بی خوابی مفرط و خواب زیاد، تغییرات احساسی، تغییرات هورمونی، نور شدید، نورهای برق آسا، بی حركتی بدن، تغییر فشار هوا، مشكلات دهان و دندان و لثه.

كم شدن قندخون در میگرن نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده است كه میزان قندخون در طول حملات میگرنی در سطح پایین قرارداد كه باعث شدت درد می شود. استعمال دخانیات به سبب داشتن نیكوتین و مونو اكسیدكربن موجود در دود سیگار در ایجاد سردرد مؤثر است.

غذاهای گوناگونی نیز ممكن است به افزایش درد منجر شوند مانند: شكلات، مركبات، نوشابه های الكلی، غذاهای مانده و نمك اندود شده، ترشی ها و مواد مخمر.

 

گیاهانی كه خواص دارویی دارند می توانند برای مبارزه با این درد مفید باشند. از جمله:

1- عصاره شیرین بیان  كه موجب بالا رفتن انرژی شده و با كمك به از بین رفتن علائم آلرژی، باعث كاهش درد می شود.

 

هشدار: روزانه و به طور مرتب بیش از 7 روز مصرف نشود. افراد دارای فشارخون  مطلقاً مصرف نكنند.

2- گل گاو زبان  باعث تخفیف درد می شود.

 

 

3- مواد مفید دیگر در معالجه میگرن از قبیل بابونه ، نعناكوهی، اكلیل كوهی ، سنبل الطیب ، پوست درخت بید، افسنطین  (در زمان حاملگی و به مدت زیاد مصرف نشود) هستند.

 

بالا بردن درجه حرارت دست ها می تواند از سردرد جلوگیری كرده و حمله را متوقف سازد. یك حمام آب داغ هم می تواند مفید باشد

 

توصیه ها

1- رژیم غذایی را انتخاب كنید كه كم حجم و از نظر كربوهیدرات ها  ساده و با پروتئین  بالا باشد.

2- مغز بادام، شیره بادام، آب تره، شاهی، جعفری، رازیانه، سیر، گیلاس، آناناس تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

3- غذاهای حاوی آمینواسیدتیرامین را كه شامل گوشت های مانده (كهنه ـ نمك اندود شده) انبه، موز، كلم، كنسرو ماهی، مواد لبنی، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، تمشك، آلو قرمز، مخمرها هستند و همین طور نوشابه های الكلی، شكلات، آسپرین و غذاهای چاشنی دار (ادویه جات) را از رژیم غذایی حذف كنید.

4- از خوردن نمك، غلات، گوشت زیاد، نان، حبوبات، غذاهای چرب و سرخ شده بپرهیزید.

5- غذا را به مقدار كم و با كیفیت بالا مصرف كنید. بین وعده های غذا اگر ضرورت دارد غذای مختصر مغذی برای كمك به تثبیت قندخون استفاده نمایید و هیچ وعده غذایی را حذف نكنید.

6- با دندان پزشك خود برای معالجه هرگونه مشكل دهان و دندان ، لثه، عفونت یا هر مسئله دیگر مشورت كنید.

7- نوشیدن قهوه را برای معالجه میگرن امتحان كنید. هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی 1 یا 2 فنجان قهوه غلیظ نوشیده، سپس به یك اتاق تاریك بروید و در سكوت مطلق استراحت كنید. برای این كه این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچگاه موادی كه حاوی كافئین است مصرف نكنید.اگر دارویی برای این كار مصرف می كنید حتماً با تجویز دكتر باشد.

8- از كشیدن سیگار و نشستن در محیط آلوده به دود سیگار جداً خودداری كنید.

 

هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی 1 یا 2 فنجان قهوه غلیظ بنوشید، سپس به یك اتاق تاریك بروید و در سكوت مطلق استراحت كنید. برای این كه این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچگاه موادی كه حاوی كافئین است مصرف نكنید. اگر دارویی برای این كار مصرف می كنید حتماً با تجویز دكتر باشد.

ملاحظات

1- استفاده مكرر از مسكن های موجود ممكن است احتمال حملات میگرن را افزایش دهد.

2- طبق مطالعات گزارش شده وقتی غذاهای آلرژی زا از برنامه غذایی مبتلایان به میگرن حذف شد، 93 درصد آنها تسكین یافتند.

3- دردهای میگرنی در زنان ممكن است به علت تغییرات هورمونی در طول سیكل عادت ماهانه باشد و بعد از اتمام دوره معمولاً به تدریج كاهش می یابد.

4ـ سرد شدن دست ها و كم شدن درجه حرارت قبل از حمله میگرنی علامت هشدار انقباض رگ های خونی و شروع درد است.

بالا بردن درجه حرارت دست ها می تواند از سردرد جلوگیری كرده و حمله را متوقف سازد. یك حمام آب داغ هم می تواند مفید باشد.

5ـ موسیقی می تواند كمك مؤثری در كاهش درد میگرنی باشد.

6ـ بسیاری از مبتلایان به میگرن به این نتیجه رسیدند كه به طور مرتب و دائمی از مسكن های موجود استفاده كنند. ابتدا درد به دارو جواب می دهد ولی پس از مدتی دوباره برمی گردد و شخص را وادار به مصرف بیشتر دارو می كند.

هرچه مقدار دارو بیشتر می شود درد شدیدتر می گردد. اگر فكر می كنید سردرد شما نیاز به دارو دارد حتماً با تجویز این كار را انجام دهید.

7- طبق یك مطالعه در یكی از دانشگاه های انگلیس بر روی افرادی كه از گل گاوزبان استفاده كردند مشخص شد كه آنها به طور متوسط 24درصد كمتر از افرادی كه از این گیاه استفاده نكردند دچار حملات میگرنی شدند و استفراغ آنها نیز- بدون هیچ گونه عوارض جانبی- كاهش پیدا كرد.

8ـ دارویی كه به طور معمول توسط پزشكان تجویز می شود آرگوتامین است كه می تواند اعتیادآور باشد و نباید بیشتر از 2 روز در هفته مصرف شود. داروی دیگر سوماتریپ تان (IMITREN) كه برای حمله های میگرنی شدید استفاده می شود كه باعث بالا بردن سروتونین در مغز می شود. طبق مطالعات كلینیكی 82 درصد افرادی كه از این دارو استفاده می كنند در طول 2 ساعت وضعیت بهتری پیدا می كنند. این دارو به صورت تزریقی مصرف شده و دارای عوارض جانبی گیجی، خواب آلودگی، بی قراری و نگرانی است كه برای همه افراد مناسب نیست زیرا باعث انقباض شریانی می شود. افرادی كه ناراحتی های قلبی دارند باید از مصرف این دارو خودداری كنند و همین طور ممكن است باعث بالا رفتن فشارخون شود و برای افرادی كه از فشارخون رنج می برند تجویز نمی شود.

9ـ از داروهای دیگری كه گاهی تجویز می شود آمی تریپ تیلین، دیازپام، و پروپرانولول است كه بیشتر برای پیشگیری استفاده می شود تا درمان.

روزنامه ایران

تازه‌ ترین توصیه‌های پزشكان در مورد میگرن

 
 

دو گروه پزشكی كه بزرگ ترین انجمن‌های مراقبتهای اولیه در آمریكا به شمار می‌روند، برای نخستین بار توصیه‌هایی در مورد پیشگیری و درمان میگرن ارائه كردند. به گزارش سایت اینترنتی هلث اسكات نیوز(Health Scot News)، در این رهنمودها كه توسط كالج پزشكان داخلی آمریكا و فرهنگستان پزشكان خانواده آمریكا تهیه شده و در اختیار پزشكان قرار گرفته است، آسپرین یا ایبوپروفن به عنوان درمان های مرحله نخست میگرن توصیه شده است.

رهنمودهای جدید، براساس بررسی تمامی مطالب منتشر شده در رشته‌های فوریتهای پزشكی، پزشك داخلی، اعصاب و دیگر زمینه‌های مربوطه تهیه شده است.

این رهنمودها ممكن است از دید بسیاری از مردم محافظه‌كارانه باشد، اما واقعیت این است كه این توصیه‌ها نشان دهنده تمامی اطلاعات علمی هستند كه در زمینه میگرن منتشر شده است.

در هر حال، توصیه پزشكان رشته‌های مختلف در مورد میگرن از این قرار است:

در نخستین گام باید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) استفاده شود كه مطمئن‌ترین آنها آسپرین و ایبوپروفن است كه بدون نسخه به فروش می‌رسد.
در تحقیقات انجام شده، شواهدی كه از تأثیر استامینوفن بر رفع میگرن دلالت كند، دیده نشده است.
تهیه كنندگان این توصیه‌ها می‌گویند مردم باید بدانند كه همه مسكن ها برای رفع میگرن مفید نیستند.
اگر آسپرین و ایبوپروفن روی بیماری تأثیر نكرد، پزشكان باید به سراغ داروهای مخصوص میگرن مانند تریپتان‌ها و یا افشانه بینی (دی. اچ. ای) بروند.
اگر بیماران دچار حالت تهوع یا استفراغ باشند، باید داروهای غیرخوراكی در این مورد به كار گرفته شود. حالت تهوع و استفراغ را نیز باید به طور مستقیم درمان كرد.
افرادی كه میگرن های مكرر دارند، باید برای درمان های پیشگیرانه مورد ارزیابی قرار گیرند. معمولاً بیمارانی كه دو مورد یا بیشتر سردرد میگرنی دارند، كه در ماه سه روز یا بیشتر به طول می‌انجامد؛ كسانی كه بیش از دو بار درهفته دارو مصرف می‌كنند و یا حالتهای غیرمعمول میگرنی مانند پیش علامتهای دیداری (ئورا) دارند، مناسبترین افراد برای درمان های پیشگیرانه هستند.
افراد مبتلا به میگرن باید به طور فعال در تهیه برنامه درمانی خود شركت داشته باشند. این افراد باید سردردهایشان را ثبت كنند و عواملی را كه باعث تحریك سردرد آنان می شود، شناسایی و از آنها پرهیز كنند.

در رهنمودهای مربوط به میگرن، الكل، شكلات، غذاهای محتوی مواد افزودنی (ام. اس. جی، تیرامین یا نیترات ها)، كمبود خواب،
اضطراب، فشار روحی و عطر به عنوان شایع ترین محرك‌های میگرن معرفی شده است. 
 
منبع : تبیان 
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 97

بخش نظرات این مطلب

کد امنیتی رفرش

آمار
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 371
کل نظرات کل نظرات : 377
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 13
تعداد اعضا تعداد اعضا : 355

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 153
بازدید دیروز بازدید دیروز : 208
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 8
بازدید هفته بازدید هفته : 4,025
بازدید ماه بازدید ماه : 16,116
بازدید سال بازدید سال : 85,862
بازدید کلی بازدید کلی : 1,101,559

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.142.197.102
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
نظرسنجي
چه نوع مطالبی در وب قرار گیرد ؟

پشتيباني آنلاين
ارتباط با مدیر
پربازدیدترین مطالب:
 بازدید : 45013 آنتی ویروس موبایل فارسی شد Kaspersky Lab KMS9 v9.0.49
 بازدید : 31741 IP های جدید ایرانی بازی کانتر استریک سورس(CSS)
 بازدید : 22331 دانلود آهنگ زیبای ترکیAy yüzlüm اثری از شاهکار های Murat Göğebakan (مرات گویه باخان)
 بازدید : 16197 دانلود سوالات مرحله اول هجدهمین المپیاد زیست شناسی سال 94-93 به همراه کلید پاسخ(کد1و2)
 بازدید : 15763 دانلود سوالات مرحله اول نوزدهمین المپیاد زیست شناسی سال 95-94 به همراه کلید پاسخ(کد1و2) + کلید نهایی
 بازدید : 11395 دانلود سوالات مرحله اول المپیاد شیمی سال 94-93 به همراه کلید پاسخ(کد1)
 بازدید : 6397 دانلود نت + آهنگ بی کلام + آهنگ با کلام الهه ناز
 بازدید : 5097 اعلام نتایج مرحله دوم المپیاد های علمی و ادبی 95-1394
 بازدید : 4101 دانلود سوالات مرحله اول المپیاد ریاضی سال 94-93 به همراه کلید پاسخ(کد1) +راه حل تشریحی
 بازدید : 3759 دانلود نت آهنگ زیبای ترکیAy yüzlüm اثری از شاهکار های Murat Göğebakan (مرات گویه باخان)
 بازدید : 3405 دانلود سوالات مرحله اول سی و چهارمین المپیاد ریاضی سال 95-94 به همراه کلید پاسخ(کد1و2) +راه حل تشریحی
 بازدید : 3041 دانلود موسیقی بی کلام سنتی ایرانی اثری از بیژن مرتضوی
 بازدید : 3039 دانلود آلبوم فوق العاده Sana Olan Aşkim Şahit ازMurat Göğebakan
 بازدید : 2783 تصاویری از تشریح زبان انسان
 بازدید : 2653 دانلود سوالات مرحله دوم نوزدهمین المپیاد زیست شناسی سال 95-94 به همراه پاسخ(کد1و2)+توضیحات تشریحی
 بازدید : 2639 دانلود سوالات مرحله اول المپیاد فیزیک سال 94-93 به همراه کلید پاسخ(کد1)
 بازدید : 2489 دانلود کلیپ + آهنگ سرود بازیکنان رئال مادرید به مناسبت دهمین جام لیگ قهرمانان(De Cima)
 بازدید : 2455 دانلود نت + آهنگ یار دبستانی
 بازدید : 2385 آموزش برگرداندن سیستم شوت و پاس عمقی بازی pes 2014 به حالت قدیمی 2013
 بازدید : 2235 اموزش انلاین بازی کردن کانتر استریک سورس (CSS)